Metodický materiál pro výuku filmové výchovy ve formě natočených záběrů a ustříhaných scén
Projekt byl iniciován pedagogy filmové výchovy, kteří reagovali na potřebu praktických nástrojů pro výuku FAV napříč různými typy vzdělávacích zařízení.
Cílem projektu bylo natočit filmové záběry sloužící jako výukový materiál, přičemž autoři záměrně zařadili chyby a komplikované situace, aby studenti mohli získat zkušenosti s jejich identifikací a řešením v bezpečném školním prostředí.
Výsledkem je komplexní výukový balíček, který zahrnuje:
– Natočený materiál: Ten lze využít k vytvoření krátkého hraného filmu, jehož jednotlivé scény slouží pro specifické úkoly (např. vyprávění obrazem beze slov, střih dialogů nebo synchronizace materiálu).
– Metodické listy: Obsahují zadání úkolů pro studenty a odborná shrnutí pro pedagogy, která vysvětlují klíčové oblasti filmové tvorby (např. pravidlo osy, velikosti záběrů, práce se zvukem).
– Praktické výstupy: Pedagogové mohou stahovat buď surový materiál pro úkoly zaměřené na střih, nebo již ustříhané scény vhodné např. pro zvukovou postprodukci, práci se scénářem, či další kreativní aktivity.
Díky tomuto projektu získávají učitelé nástroje k rozvíjení praktických dovedností studentů, kteří se tak mohou lépe seznámit s reálnou prací ve filmovém průmyslu.
Projekt je významným krokem k podpoře kvalitní filmové výchovy v České republice a vznikl za podpory Ministerstva kultury, Národního plánu obnovy a Evropské unie.
Autoři projektu:
Lenka Hojková – filmová střihačka, pedagožka FAV; Martin Preiss – filmový kameraman, pedagog FAV; Barbora Chalupová – filmová režisérka, pedagožka FAV; Ráchel Absolonová – filmová scénáristka, pedagožka FAV; Dita Stuchlíková – filmová režisérka a animátorka, pedagožka FAV; Alan Sýs – filmový střihač, pedagog FAV; Marek Slovák – filmový publicista, pedagog FAV; Barbora Hovorková – filmová zvukařka; Marek Matlovič – filmový kameraman; Alena Preiss – výprava; Josefína Prachařová – filmová herečka; Vojtěch Franců – filmový herec, Roman Slovák- filmový herec
Vzniku projektu se také zůčastnili: Jiří Gráf – filmový zvukař; Karolína Volfová Táborská – filmová produkční; Jonatán Macháně – asistent kamery; Charlotte Vacková – filmová režisérka, pedagožka FAV; Barbora Laštovka Doleželová – správa webových stránek; studio Napa Records – zvuková postprodukce
Žadatel grantu: Gymnázium Evolution, reg.č.projektu – 0412000128
Vítejte u výukového projektu zaměřeného na praktickou filmovou výchovu! Tento projekt vám a vašim studentům umožní nahlédnout do různých fází filmové
tvorby. Připravili jsme natočený materiál ke krátkému hranému filmu, ustřihané scény a podrobné metodiky, které vás provedou aktivitami od střihu až po
zvukovou postprodukci či tvorbu filmového plakátu. Cílem je rozvíjet klíčové dovednosti studentů – od technických znalostí po vyprávění příběhů.
Projděte si metodiku
Každá aktivita obsahuje podrobný popis, cíle cvičení, doporučený postup a seznam potřebného vybavení. Metodiky jsou strukturované tak, aby se daly
snadno přizpůsobit vašim podmínkám.
Vyberte aktivitu dle zaměření
Střih a postprodukce – pracujte s natočeným materiálem, aby se studenti mohli naučit např. sestříhat scény, upravit barevnost, vytvořit zvukovou stopu scény
Analýza příběhu a práce s dialogy – umožněte studentům hlouběji porozumět narativní struktuře filmu, nechte je např. vytvořit nový příběh na základě ukázek
Další aktivity související s filmem – využijte synopsi a ukázku ke kreativnímu návrhu filmového plakátu či zadejte studentům vytvoření úvodních titulků filmu
Připravte studenty na aktivitu
Nechte je shlédnout dostupné materiály (natočené záběry, příklady ustřihaných sekvencí) a využijte také odkazy na filmové ukázky v metodikách.
Diskutujte, jaký cíl má daná úloha a co se naučí.
Praktická část
Zapojte studenty do samostatné práce nebo skupinových projektů. Materiály poskytují dostatečný prostor pro kreativitu i technické zdokonalování.
Podpořte kreativitu a individuální přístup
Nabádejte studenty, aby při střihu a dalších aktivitách nehledali jedinou „správnou“ variantu. Každý může látku uchopit jinak – a právě v různorodosti přístupů
je kouzlo filmové tvorby. Pokud se studenti rozhodnou porušovat filmová pravidla nebo zavedené postupy, mělo by to být s jasným záměrem, který dokáží
obhájit.
Zhodnocení a sdílení
Na konci každé aktivity věnujte čas reflexi. Nechte studenty prezentovat své výstupy a sdílet, co se naučili.
Metodika je zaměřená na praktickou výuku ruchování filmové scény.
Scéna pochází z krátkého filmu, v němž otec Lucie, Rudolf, dává nápadníku své dcery Jirkovi úkoly, které mají prokázat, že si ji zaslouží. V této scéně Rudolf a Jirka vstupují do lesa, kde má Jirka za úkol porazit strom. Rudolf sleduje, jak se Jirka, nezkušený městský chlapec, pokouší vybrat strom k poražení. Nakonec mu Rudolf vezme sekyru a rozhodne se strom pokácet sám.
Studenti mají za úkol pomocí různých předmětů vytvořit autentické zvuky (např. ořezávání klacku, kroky po lesní půdě, třesení stromem, zabodnutí nože do ztrouchnivělého dřeva, údery sekyrou, či zvuky lesa) a tímto způsobem dokončit ruchovou stopu ke scéně, která trvá přibližně 1,5 minuty. Kromě ruchů mohou studenti nahrát i hudbu a vyzkoušet si, jak různé hudební styly a žánry mění vyznění scény. Další možností je nahrání vnitřních dialogů postav a tím dotvoření nového děje nezávislého na původním scénáři.
Metodika rozvíjí kreativitu, týmovou spolupráci a technické dovednosti potřebné při postprodukci.
Materiály ke stažení obsahují podklady v pdf pro pedagogy – stručný vhled do problematiky zvuku ve filmu, technické požadavky, tipy na vhodné ruchovací předměty – a dále zadání cvičení vč. popisu výstupu a hodnocení. Scéna bez ruchů je k dispozici ve formátu mp4.
Náhled scény
Metodika je zaměřená na praktickou výuku střihu a vyprávění obrazem bez využití dialogu.
Scéna pochází z krátkého filmu, v němž otec Lucie, Rudolf, dává nápadníku své dcery Jirkovi úkoly, které mají prokázat, že si ji zaslouží. V této scéně má Jirka za úkol nasekat dříví. Rudolf jeho nešikovné počínání beze slov sleduje, ani jeden z nich není z té situace nadšený.
Studenti mají za úkol prohlédnout natočený materiál a za použití různých velikostí a úhlů kamery sledující situaci vystavět scénu. Není třeba se držet scénáře, scéna může vygradovat Jirkovým úspěchem či totálním zklamáním. Záběry jsou natočené v různých variantách umožňujících variovat děj, prodlužovat ho či zrychlovat. Lze využít návaznosti pohybu ve střihu, vyprávět pomocí detailů, vyzkoušet si přeskočení osy.
Metodika rozvíjí technické dovednosti, storytelling – vizuální vyprávění, kreativitu, analytické schopnosti, vnímání emocí a psychologického podtextu, dramaturgii a cit pro rytmus.
Materiály ke stažení obsahují podklady v pdf pro pedagogy – stručný vhled do problematiky střihu cvičení Postup práce, základní přehled o velikostech záběrů, technické požadavky – a dále zadání cvičení vč. popisu výstupu a hodnocení. Jednotlivé natočené záběry jsou sesynchronizované a ve formátu mp4. Podklady neobsahují scénář scény, studenti děj dozajista pochopí, zároveň mohou najít způsob, jak scénu ustříhat jinak, než byla původně zamýšlena.
Náhled scény
Metodika je zaměřená na praktickou výuku střihu dialogové scény tří postav u stolu.
Scéna pochází z krátkého filmu, v němž otec Lucie, Rudolf, dává nápadníku své dcery Jirkovi úkoly, které mají prokázat, že si ji zaslouží. V této scéně Jirka s Lucií servírují Rudolfovi “ulovenou” rybu a čekají nejen jak si na ní pochutná, ale také na to, jaký bude jeho verdikt ohledně schválení Jirky jako vhodného partnera pro Lucii.
Studenti mají za úkol prohlédnout natočený materiál a vybrat vhodná jetí, poskládat dialog v různých velikostech záběrů a poté pracovat s napětím a rytmem scény, tempem střihu a reakcemi postav.
Metodika rozvíjí technické dovednosti, dramaturgické myšlení, vizuální vyprávění, kreativitu, analytické schopnosti, týmovou spolupráci a také časový management a efektivitu.
Materiály ke stažení obsahují podklady v pdf pro pedagogy – stručný vhled do problematiky střihu dialogové scény, filmové ukázky dialogových scén, technické požadavky – a dále zadání cvičení vč. popisu výstupu a hodnocení. Jednotlivé natočené záběry jsou sesynchronizované a ve formátu mp4. Podklady neobsahují scénář scény, studenti děj dozajista pochopí, zároveň mohou najít způsob, jak scénu ustříhat jinak, než byla původně zamýšlena. Materiál obsahuje i jeden záběr natočený záměrně osově špatně. Na problematiku pravidla osy se zaměřuje jiná metodika. V jednom záběru si studenti musejí poradit také s mikrofonem v obraze.
Náhled scény
Metodika zaměřená na tvorbu filmového plakátu umožňuje studentům filmové výchovy propojit výtvarnou kreativitu s pochopením narativní struktury a atmosféry filmu.
Studenti obdrží krátkou synopsi příběhu a zhlédnou ukázku – scénu z krátkého filmu, v níž otec dívky zadá jejímu nápadníkovi tři úkoly, aby dokázal, že je hoden být s jeho dcerou.
Na základě těchto informací studenti vytvoří návrh filmového plakátu, který bude komunikovat klíčové téma, náladu a vizuální identitu filmu.
Metodika rozvíjí schopnosti vizuálního vyprávění, analytické myšlení, práci s kompozicí a kreativní přístup k tvorbě propagačních materiálů. Tento úkol pomáhá studentům pochopit, jak filmové plakáty přitahují pozornost diváků a jaké informace o filmu předávají.
Metodika rozvíjí technické dovednosti, storytelling – vizuální vyprávění, kreativitu, analytické schopnosti, vnímání emocí a psychologického podtextu, dramaturgii a cit pro rytmus. Dále rozvíjí technické dovednosti a schopnost práce s grafickými nástroji.
Materiály ke stažení obsahují podklady v pdf pro pedagogy – stručný vhled do problematiky historie a tvorby filmového plakátu, odkazy na ukázky filmových plakátů, technické požadavky – a dále zadání cvičení vč. popisu výstupu a hodnocení.
Náhled scény
Lucie Hlavicová | předsedkyně ASFAV
lucie@filmvychova.cz
Alexandra Forejt Lipovská | produkce ASFAV
alexandra@filmvychova.cz
Tereza Nová | šéfredaktorka webu
tereza@filmvychova.cz
© 2017-2021 Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s. | grafika: Pavel Burdych | web: rostanetek.cz | admin.
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.