Zajímavé výsledky přinesla anketa, kterou v rámci své maturitní práce připravil student 4. ročníku Smíchovské střední průmyslové školy v Praze Lukáš Brom.
Anketa měla zjistit, zda středoškolští učitelé českého jazyka a literatury mají zájem a prostor hovořit ve svých hodinách také o filmové tvorbě. Anketní formulář obdrželo e-mailem 402 učitelů, z nichž 129 na otázky odpovědělo. První z osmi dotazů se týkal délky učitelské praxe. Odpovídající učitelé byli téměř rovnoměrně rozloženi do sedmi skupin od 0-5 až po 31 a více let praxe.
Na dotaz, jestli zařazují do výuky zmínky o filmech pravidelně, odpovědělo 68 % učitelů kladně, 32 % účastníků ankety mluví o filmech jen občas.
O jakých filmech se učitelé zmiňují? V anketě vyšlo, že 64 % učitelů jen o filmech, které byly natočeny podle literární předlohy a 36 % uvedlo, že také o filmech jiných.
Měla by být filmová tvorba součástí výuky literatury? Jednoznačně ano odpovědělo 88 % učitelů. V odpovědi na navazující otázku uvedlo 85 % učitelů, že rozhodnutí o zařazení tohoto tématu do výuky by mělo zůstat na samotném učiteli, 12 % odpovědělo, že by to měl řešit rámcový nebo školní vzdělávací program.
Vzájemné postavení literatury a filmu považuje 53 % učitelů za rovnocenné a 45 % si myslí, že je literatura důležitější.
Bylo by časově reálné doplnit výuku literatury také povídáním o filmech? Ano říká 57 %, ne 43 %.
Poměrně jednoznačná odpověď přišla na tuto závěrečnou otázku: Pokud by se vám dostala do ruky odborně zpracovaná příručka s výběrem stěžejních filmů světové a české kinematografie s jejich stručnou charakteristikou a obsahem, využili byste ji ve své výuce? Ano 84 %, ne 16 %.
Zbývá ještě dodat, že 69 učitelů využilo nabídnutou možnost se k tématu šířeji vyjádřit. Tady je alespoň několik reakcí:
„Souhlasím s vámi, že by součástí středoškolské výuky, konkrétně vzdělávací oblasti umění a kultura, mělo být i základní ponětí o stěžejních filmových dílech. Nesouhlasím však, že by to mělo být v literatuře. Předmět ČJL je už takhle ,našlapaný´ a těžko zvládneme odučit, co máme. Dovedu si to představit v úvodu do lit. epochy, zmiňujeme se např. o malířství, hudbě, šlo by tedy zařadit zmínku o filmech. Vhodné by možná bylo zařadit jednou hodinou nový předmět, ve kterém by studenti získali přehled o významných neliterárních dílech.“
„Ve škole jsem zavedla volitelný seminář Literatura a film. Probíráme nejen stěžejní filmová díla, ale např. i dějiny filmu, tvorbu scénáře, směry atp.“
„Filmovou tvorbu používám dosti často jako doplnění výuky nejen literární, ale i lingvistické. Při dotaci tři hodiny týdně je ovšem regulérní zařazení filmové tvorby do osnov, a tedy do výuky bohužel zcela nereálné. Bylo by však chvályhodné, kdyby byla sestavena příručka doporučující filmová díla i dokumentární pořady jako doplňující výukový materiál k jednotlivým tématům, a sice nejlépe v elektronické, on-line dostupné podobě, která by rovněž umožňovala průběžné doplňování.“
„Umění filmu je svébytným uměleckým žánrem, stejně jako literatura. Do literatury bych ho začlenila v rámci filmových zpracování (adaptací) literárních děl.“
Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.
Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.
Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.
Lucie Hlavicová | předsedkyně ASFAV
lucie@filmvychova.cz
Alexandra Forejt Lipovská | produkce ASFAV
alexandra@filmvychova.cz
Tereza Nová | šéfredaktorka webu
tereza@filmvychova.cz
© 2017-2021 Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s. | grafika: Pavel Burdych | web: rostanetek.cz | admin.
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.