Prameny a literatura

Zde naleznete doporučenou literaturu k filmové a audiovizuální výchově. Jde o publikace či webové stránky, které vám umožní základní orientaci v oboru a poslouží k tomu, abyste se mohli věnovat výuce filmu ve školách či jiných zařízeních s co největší erudicí. Zároveň vás jejich studium může směrovat k dalším relevantním pramenům.
Vedle toho je samozřejmě podmínkou výuky filmu dobrá znalost množství kvalitních filmů, ale žádný jejich seznam zde neuvádíme. Ve výjimečných dílech české i světové kinematografie se lze ostatně zorientovat také díky uvedené literatuře.
Pokud jste sami autorem či autorkou odborné práce k filmové a audiovizuální výchově, budeme rádi, když nás o ní budete informovat a my ji na této stránce rádi zveřejníme také. Kontaktujte nás případně na tereza@filmvychova.cz.

Podkladová studie F/AV

Mapování oboru

České akademické práce

 Odborné texty přístupné online: 

Odborné publikace: 

  • ADLER, Rudolf a kol. Filmová/audiovizuální výchova (podkladová studie). Praha: Národní ústav pro vzdělávání 2018. 
  • JACHNIN, Boris. Filmová estetická výchova. Praha: Československý filmový ústav 1968. 191 
  • MAŠEK Jan, ZIKMUNDOVÁ Vladimíra: Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň 2012. 
  • MIČENKA, Marek, JIRÁK, Jan. (eds.). Základy mediální výchovy. Praha: Portál 2007. 
  • MONACO, James. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros 2004. — SMEJKAL Zdeněk: Film jako předmět školní výuky. Brno: FF UJEP 1969. (kandidátská disertační práce) 
  • SMEJKAL Zdeněk: Základy filmové výchovy na středních školách. Brno: Krajský ústav při Kabinetu českého jazyka a literatury 1985. 
  • VACEK, Patrik: Filmová edukace (Stručný průvodce pro učitele). Brno: FF MU 2006. 

Populárněnaučné publikace: 

  • František Týmal, Nikkarin, Tereza Czesany Dvořáková: Jak vznikl film. Praha: Argo 2017. 
  • Ondřej Beránek, Nikkarin, Tereza Czesany Dvořáková: Jak se dělá film. Praha: Argo 2019. 
  • Lucie Záhorová, René Melkus, Tereza Czesany Dvořáková: Co byla a co je televize. Praha: Argo 2020. 
  • Will Bishop-Stephens: Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka&Co. 2017. 
  • Kolektiv autorů: Jak se dělá umění. Praha: Albatros 2020. 
  • Tereza Nová, Jiří Forejt, Nikola Logosová: Malí fotografové. Praha: Běžíliška 2021. 
  • Pavel Ryška, Jan Šrámek: Jak si užít film. Praha: Albatros 2022.

 Kurikulární dokumenty: 

Metodické materiály: 

Skripta: 

  • ADLER Rudolf: Co je to dramaturgie, vydána jako metodická příloha oborového zpravodaje Donašeč dobrých filmových zpráv 4/2012, za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Hradec Králové: Středisko amatérské kultury IMPULS 2012. 
  • ADLER Rudolf, MYSLÍK Jiří: ABCD.. pro všechny FILM A VIDEO. Hradec Králové: Východočeské volné sdružení pro amatérský film a video a Středisko amatérské kultury IMPULS Hradec Králové 2006 . 
  • KOHOUT, Martin, BRAJNIK, Črt, BELLICA, Ondřej, HRUŠKA, Tomáš, FOREJT, Jiří. Jak stvořit film: Výuková skripta pro praktické studium filmové tvorby. Praha: Free Cinema, NFA, FAMU 2015. Závěrečné práce: 
  • HOLUBOVÁ, Barbora. Didaktika filmové výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK 2021. (disertační práce) — FOREJT, Jiří: Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: FAMU 2022. (disertační práce) 
  • LIPOVSKÁ FOREJT, Alexandra: Soudobé snahy o prosazení filmové / audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií 2015. (bakalářská práce) 
  • FOREJT, Matěj: Filmová výchova v základním uměleckém vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií 2016. (bakalářská práce) 
  • NOVÁK, Jan: Film a divadlo aneb jak využít filmové tvorby v práci s mladými tvůrci. Brno: Divadelní fakulta JAMU 2022

Rámcové vzdělávací programy pro filmovou a audiovizuální výchovu:

Základní literatura k předmětu filmová a audiovizuální výchova (či k uměleckému vzdělávání obecně):

Film a umění – literatura ke vzdělávacímu obsahu filmové a audiovizuální výchovy:

  • ARISTOTELÉS. (1996). Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda. ISBN 80-205-0295-5.
  • ARONSON, Linda. (2014). Scénář pro 21. století. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • AUMONT, Jacques. (2010). Obraz. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80- 7331-165-0.
  • BORDWELL, David & THOMPSON, Kristin. (2007). Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, Nakladatelství Lidové noviny. ISBN: 978-80-7106-898-3.
  • BORDWELL, David & THOMPSON, Kristin. (2011). Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • BRANIGAN, Edward & BUCKLAND, Warren, ed. (2014). The Routledge encyclopedia of film theory. London: Routledge. ISBN 978-0-415-78180-0.
  • CARRIÈRE, Jean-Claude. (2014). Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe. ISBN 978- 80-905624-2-4.
  • CASETTI, Francesco. (2008). Filmové teorie 1945-1990. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-143-8.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michailovič. (1959). Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis.
  • GAUTHIER, Guy. (2004). Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění a Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava. ISBN 80-7331-023-6.
  • HAMES, Peter. (2008). Československá nová vlna. Pohořelice: KMa. ISBN: 978-80-7309-580-2.
  • HITCHCOCK, Alfred & TRUFFAUT, François. (1987). Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: Československý filmový ústav.
  • CHALUMEAU, Jean-Luc. (2003). Přehled teorie umění. Praha: Portál. ISBN 80-7178-663-2.
  • KOPAL, Petr & BLAŽEK, Petr, ed. (2004). Film a dějiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 84-99. ISBN 80-7106-667-2.
  • LIEHM, Jan Antonín. (2001). Ostře sledované filmy. Praha: Národní filmový archiv. ISBN 9788070041000.
  • MONACO, James. (2004). Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01410-6.
  • NICHOLS, Bill. (2010). Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-181-0.
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
  • PLAŽEWSKI, Jerzy. (1967). Filmová řeč. Praha: Orbis.
  • PTÁČEK, Luboš, ed. (2000). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico. ISBN 80-85839-54-7.
  • SVOBODA, Jan. (2013). Proměny filmového vyprávění. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-142-1.
  • TIRARD, Laurent. (2014). Lekce filmu. Praha: Dokořán. ISBN 978-80-7363-615-9.
  • UTTERSON, Andrew et al., ed. (2004). Film theory: critical concepts in media and cultural studies. London: Routledge. ISBN 0-415-25974-6.

Obecná pedagogická literatura (úvod do pedagogiky pro nepedagogy):

  • BERTRAND, Yves. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-216-5.
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5
  • KALHOUS, Zdeněk, ed. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KLAFKI, Wolfgang. (1967). Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: SPN.
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. (1948). Vševýchova. Praha: SPN.
  • LIESSMANN, Konrad Paul. (2008). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1677-5.
  • MAŇÁK, Josef. (1995). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1124-6.
  • MAŇÁK, Josef & ŠVEC, Vlastimil. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5.
  • NAKONEČNÝ, Milan. (1993). Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press. ISBN 80-85603-34-9.
  • Orbis scholae.Univerzita Karlova. ISSN 1802-4637, E-ISSN 2336-3177.  
  • Paidagogos.Paidagogos – spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání. ISSN 1213-3809.  
  • Pedagogika.Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISSN 0031-3815, E-ISSN 2336-2189.
  • Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost. Masarykova univerzita. ISSN 1211-4669, E-ISSN 1805-9511.
  • PRŮCHA, Jan, ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • PRŮCHA, Jan. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • ŘÍČAN, Pavel. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1783-1..
  • SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0846-6.

Online obchod

Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.

Do obchodu

Podpořte nás

Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.

Zjistěte více

Certifikovaná metodika F/AV

Objevte oborové metody a techniky

Zjistěte více

Odebírejte NEWSLETTER

Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.

Chci se přihlásit

Nadcházející události

Listopad 2024
Únor 2025
Nebyla nalezena žádná událost!