Prameny a literatura

Zde naleznete doporučenou literaturu k filmové a audiovizuální výchově. Jde o publikace či webové stránky, které vám umožní základní orientaci v oboru a poslouží k tomu, abyste se mohli věnovat výuce filmu ve školách či jiných zařízeních s co největší erudicí. Zároveň vás jejich studium může směrovat k dalším relevantním pramenům.
Vedle toho je samozřejmě podmínkou výuky filmu dobrá znalost množství kvalitních filmů, ale žádný jejich seznam zde neuvádíme. Ve výjimečných dílech české i světové kinematografie se lze ostatně zorientovat také díky uvedené literatuře.
Pokud jste sami autorem či autorkou odborné práce k filmové a audiovizuální výchově, budeme rádi, když nás o ní budete informovat a my ji na této stránce rádi zveřejníme také. Kontaktujte nás případně na tereza@filmvychova.cz.
Podkladová studie F/AV
Mapování oboru
- Studie Mapování FAV na českých_školách (2016)
- Mapování vzdělávacího oboru F/AV na českých základních školách a gymnáziích 2021/22
České akademické práce
- Petr Pláteník: Výuka audiovize u nás a v zahraničí (diplomová práce, Univerzita Palackého Olomouc 2007)
- Lenka Přibylská: Filmová výchova ve světle historické a současné diskuse (diplomová práce, Univerzita Palackého Olomouc, 2016)
- Alexandra F. Lipovská: Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání (bakalářská práce, Univerzita Karlova Praha, 2015)
- Barbora Holubová: Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy (disertační práce, Univerzita Karlova, 2021)
- Pavel Bednařík: Modely filmového vzdělávání v Evropě a jejich implementace v českém prostředí (disertační práce, AMU, 2020)
Odborné texty přístupné online:
- Mapování realizace vzdělávacího oboru filmová/audiovizuální výchova na českých základních školách a gymnáziích (2016)
- Filmová/audiovizuální výchova (podkladová studie pro revize RVP, 2019)
- Mapování vzdělávacího oboru F/AV na českých základních školách a gymnáziích 2021/22
- Jak na filmovou výchovu a proč ji potřebujeme – Manuál pro rozvoj oboru filmové/audiovizuální výchovy
Odborné publikace:
- ADLER, Rudolf a kol. Filmová/audiovizuální výchova (podkladová studie). Praha: Národní ústav pro vzdělávání 2018.
- JACHNIN, Boris. Filmová estetická výchova. Praha: Československý filmový ústav 1968. 191
- MAŠEK Jan, ZIKMUNDOVÁ Vladimíra: Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň 2012.
- MIČENKA, Marek, JIRÁK, Jan. (eds.). Základy mediální výchovy. Praha: Portál 2007.
- MONACO, James. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros 2004. — SMEJKAL Zdeněk: Film jako předmět školní výuky. Brno: FF UJEP 1969. (kandidátská disertační práce)
- SMEJKAL Zdeněk: Základy filmové výchovy na středních školách. Brno: Krajský ústav při Kabinetu českého jazyka a literatury 1985.
- VACEK, Patrik: Filmová edukace (Stručný průvodce pro učitele). Brno: FF MU 2006.
Populárněnaučné publikace:
- František Týmal, Nikkarin, Tereza Czesany Dvořáková: Jak vznikl film. Praha: Argo 2017.
- Ondřej Beránek, Nikkarin, Tereza Czesany Dvořáková: Jak se dělá film. Praha: Argo 2019.
- Lucie Záhorová, René Melkus, Tereza Czesany Dvořáková: Co byla a co je televize. Praha: Argo 2020.
- Will Bishop-Stephens: Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka&Co. 2017.
- Kolektiv autorů: Jak se dělá umění. Praha: Albatros 2020.
- Tereza Nová, Jiří Forejt, Nikola Logosová: Malí fotografové. Praha: Běžíliška 2021.
- Pavel Ryška, Jan Šrámek: Jak si užít film. Praha: Albatros 2022.
Kurikulární dokumenty:
Metodické materiály:
- Učit se film. Metodika výuky filmové tvorby
- Audiovizuální a filmová výchova ve vyučování
- UČÍME S FILMEM. Metodická příručka pro využití dokumentárního filmu ve výuce
- Jak stvořit film: Výuková skripta pro praktické studium filmové tvorby
- CinEd
- Animetod – právě se dokončuje
Skripta:
- ADLER Rudolf: Co je to dramaturgie, vydána jako metodická příloha oborového zpravodaje Donašeč dobrých filmových zpráv 4/2012, za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Hradec Králové: Středisko amatérské kultury IMPULS 2012.
- ADLER Rudolf, MYSLÍK Jiří: ABCD.. pro všechny FILM A VIDEO. Hradec Králové: Východočeské volné sdružení pro amatérský film a video a Středisko amatérské kultury IMPULS Hradec Králové 2006 .
- KOHOUT, Martin, BRAJNIK, Črt, BELLICA, Ondřej, HRUŠKA, Tomáš, FOREJT, Jiří. Jak stvořit film: Výuková skripta pro praktické studium filmové tvorby. Praha: Free Cinema, NFA, FAMU 2015. Závěrečné práce:
- HOLUBOVÁ, Barbora. Didaktika filmové výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK 2021. (disertační práce) — FOREJT, Jiří: Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: FAMU 2022. (disertační práce)
- LIPOVSKÁ FOREJT, Alexandra: Soudobé snahy o prosazení filmové / audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií 2015. (bakalářská práce)
- FOREJT, Matěj: Filmová výchova v základním uměleckém vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií 2016. (bakalářská práce)
- NOVÁK, Jan: Film a divadlo aneb jak využít filmové tvorby v práci s mladými tvůrci. Brno: Divadelní fakulta JAMU 2022
Rámcové vzdělávací programy pro filmovou a audiovizuální výchovu:
- MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. (2010). Filmová a audiovizuální výchova pro gymnázia. Metodický portál RVP.CZ.
Základní literatura k předmětu filmová a audiovizuální výchova (či k uměleckému vzdělávání obecně):
- ADLER, Rudolf. (2018). Audiovizuální a filmová výchova ve vyučování. Praha: Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy, ZUŠ ve spolupráci s portedo o.p.s.
- BERGALA, Alain. (2016). The Cinema hypothesis. Teaching cinema in the classroom and beyond. Wien: Austrian Filmmuseum. ISBN 9783901644672.
- DAVID, Ivan. (2015). Filmové právo: autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda. ISBN 978-80-906089-0-0.
- Film Education Journal. UCL Press, University College London. ISSN: 2515-7086.
- HODGKINSON, Anthony W. (1964). Screen education: teaching a critical approach to cinema and television. Oslo: UNESCO. ISBN 9789231005541.
- JŮVA, Vladimír. (1973). Úvod do umělecké pedagogiky. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
- LARDOUX, Xavier. (2014). For a European Film Education policy. Centre National du Cinéma et de l’Image Animée.
- MAŇÁK, Josef. (1996). Příprava učitelů na vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti. Pedagogická orientace, 6(18-19), 33-37. ISSN 1805-9511.
- MAŇÁK, Josef. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1880-1.
- READ, Herbert Edward. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon.
- ROBIN, Bernard R. (2008). Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom. Theory Into Practice, 47, 220–228. The Ohio State University. ISSN 0040-5841. DOI: 10.1080/00405840802153916
- SLAVÍK, Jan. (2017). Exprese jako způsob poznávání. Kultura, umění a výchova, 5(1). ISSN 2336-1824.
- VALENTA, Petr. (2017). Teoretická východiska mediální výchovy jako determinant mediálněpedagogické praxe. Pedagogická orientace, 27(3), 473–494. ISSN 1805-9511. DOI: 10.5817/PedOr2017-3-473
- Výtvarná výchova – časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISSN 2695-0669.
Film a umění – literatura ke vzdělávacímu obsahu filmové a audiovizuální výchovy:
- ARISTOTELÉS. (1996). Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda. ISBN 80-205-0295-5.
- ARONSON, Linda. (2014). Scénář pro 21. století. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-314-2.
- AUMONT, Jacques. (2010). Obraz. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80- 7331-165-0.
- BORDWELL, David & THOMPSON, Kristin. (2007). Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, Nakladatelství Lidové noviny. ISBN: 978-80-7106-898-3.
- BORDWELL, David & THOMPSON, Kristin. (2011). Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-217-6.
- BRANIGAN, Edward & BUCKLAND, Warren, ed. (2014). The Routledge encyclopedia of film theory. London: Routledge. ISBN 978-0-415-78180-0.
- CARRIÈRE, Jean-Claude. (2014). Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe. ISBN 978- 80-905624-2-4.
- CASETTI, Francesco. (2008). Filmové teorie 1945-1990. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-143-8.
- EJZENŠTEJN, Sergej Michailovič. (1959). Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis.
- GAUTHIER, Guy. (2004). Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění a Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava. ISBN 80-7331-023-6.
- HAMES, Peter. (2008). Československá nová vlna. Pohořelice: KMa. ISBN: 978-80-7309-580-2.
- HITCHCOCK, Alfred & TRUFFAUT, François. (1987). Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: Československý filmový ústav.
- CHALUMEAU, Jean-Luc. (2003). Přehled teorie umění. Praha: Portál. ISBN 80-7178-663-2.
- KOPAL, Petr & BLAŽEK, Petr, ed. (2004). Film a dějiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. 84-99. ISBN 80-7106-667-2.
- LIEHM, Jan Antonín. (2001). Ostře sledované filmy. Praha: Národní filmový archiv. ISBN 9788070041000.
- MONACO, James. (2004). Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01410-6.
- NICHOLS, Bill. (2010). Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-181-0.
- PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1689-8.
- PLAŽEWSKI, Jerzy. (1967). Filmová řeč. Praha: Orbis.
- PTÁČEK, Luboš, ed. (2000). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico. ISBN 80-85839-54-7.
- SVOBODA, Jan. (2013). Proměny filmového vyprávění. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-142-1.
- TIRARD, Laurent. (2014). Lekce filmu. Praha: Dokořán. ISBN 978-80-7363-615-9.
- UTTERSON, Andrew et al., ed. (2004). Film theory: critical concepts in media and cultural studies. London: Routledge. ISBN 0-415-25974-6.
Obecná pedagogická literatura (úvod do pedagogiky pro nepedagogy):
- BERTRAND, Yves. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-216-5.
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5
- KALHOUS, Zdeněk, ed. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
- KLAFKI, Wolfgang. (1967). Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: SPN.
- KOMENSKÝ, Jan Amos. (1948). Vševýchova. Praha: SPN.
- LIESSMANN, Konrad Paul. (2008). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1677-5.
- MAŇÁK, Josef. (1995). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1124-6.
- MAŇÁK, Josef & ŠVEC, Vlastimil. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5.
- NAKONEČNÝ, Milan. (1993). Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press. ISBN 80-85603-34-9.
- Orbis scholae.Univerzita Karlova. ISSN 1802-4637, E-ISSN 2336-3177.
- Paidagogos.Paidagogos – spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání. ISSN 1213-3809.
- Pedagogika.Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISSN 0031-3815, E-ISSN 2336-2189.
- Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost. Masarykova univerzita. ISSN 1211-4669, E-ISSN 1805-9511.
- PRŮCHA, Jan, ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
- PRŮCHA, Jan. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
- ŘÍČAN, Pavel. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1783-1..
- SKALKOVÁ, Jarmila. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
- WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-0846-6.
Online obchod
Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.
Podpořte nás
Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.
Certifikovaná metodika F/AV
Informace a podpora
Odebírejte NEWSLETTER
Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.