Kategorie filmů: 12+

#annaismissing

Známá influencerka Anna se odmlčí na sociálních sítích. Patnáctiletá Nina najde v mobilu svého táty lechtivé fotky Anny a rozhodne se vypátrat, co se Anně stalo. Nina se svým kamarádem Robinem (nebinární osoba) navštěvují různé podezřelé (matka Anny, expřítel Anny) a společně jdou po stopách Anina zmizení. Otec se Nině svěří, že Anně jejich firma pomáhala smazat z internetu veškeré lechtivé fotky, které její expřítel Libor zveřejnil. Postupně však vychází najevo, že otec Niny nezůstal s Annou jen u pracovního poměru – rezervoval si na několik týdnů chatu u jezera a tam se s Annou scházel a měl s ní poměr. Nina chatu vypátrá a najde v jezeře mrtvolu. Ze zločinu je podezřelý Ninin otec a jeho uvěznění rozvrátí celou rodinu a obrátí život Niny naruby. Diváci však mohou mít podezření také na matku Niny. Nakonec se však objeví nové důkazy díky moderní technologii (automobil Tesla má kameru, která ukládá záznamy pohybu) a Nina vidí, jak se u chatky objeví dívka, kterou kontaktovala ohledně pomoci při hledání Anny. Dívka se chtěla Anně pomstít, jelikož Anna označila jejího otce za sexuálního predátora, a ten si poté vzal život.

Shabu

Shabu žije v Rotterdamu s bytovém komplexu Peperklip. Je obklopen milující rodinou, ve které se všichni navzájem podporují. Udělá však jednou velkou hloupost: půjčí si bez dovolení auto babičky, která je na dovolené, a nabourá ho. Rodina mu tak zakáže veškerou zábavu a on si musí vydělat peníze a babičce nahradit škodu. Shabu se snaží prodávat nanuky, pracovat v samoobsluze, ale nic z toho jej nebaví a nenaplňuje. Zažívá první lásku a první rozchod. A také se poprvé nepohodne s kamarádem, na kterého nemá tolik času. Vyhodnotí, že rodina je na prvním místě, a nejvíce ho trápí, že se na něj babička zlobí. Shabu miluje hudbu a hodlá se v ní prosadit a stát se slavným. A tak udělá první krok – zorganizuje párty, na které vybírá vstupné, a tím se snaží vydělat peníze pro babičku. Rodina jej v hudební tvorbě podporuje. Dokumentární film zobrazuje černošskou komunitu Rotterdamu jako veselou a usměvavou skupinu lidí a jejich teenagery jako děti, které řeší stejné problémy jako všechny jiné děti jejich věku. Tanec a hudba jsou všudypřítomné a vývoj hrdiny k přijetí zodpovědnosti za své činy je skvělým hlavním tématem filmu. 

Psychobitch

Patnáctiletá Frida se chce stát outsiderem třídy. Všechny děti ve škole se shodují na jednom – Frida je fakt jiná. Marius je její vrstevník a pro úspěch dělá vše, co může. Když mají ti dva trávit čas po škole společným učením, Marius se neubrání touze ukázat všem, jak je úžasný. Frida se však nemíní nechat premiantem třídy poučovat. Jejich společné doučování se tak stane katalyzátorem vzájemného, už tak turbulentního vztahu. Hádky s Fridou jsou však pro Mariuse něčím nepoznaným – vzrušením i výzvou.
 
Film si můžete objednat pro školní projekci či si jej pustit za menší poplatek v pohodlí domova – spolupráce s Dafilms (více pod tlačítkem „více informací“ : https://www.juniorfest.cz/cs/online )
Metodické materiály pro film vytvořila Ivana Lipovská.  

Blízko

Léo a Rémi jsou si blízcí. Prožívají spolu chlapecká dobrodružství, sdílí spolu celý svět a skoro každý moment. Dostávají se ale do věku, kdy věcem začínáme dávat jména. Co mezi nimi vlastně je? Hluboké přátelství, nebo láska? Po bezstarostných prázdninách přicházejí školní dny a s nimi i všetečné otázky a ironické poznámky spolužáků. Rémi si jich zdánlivě nevšímá, ale pro Lea znamenají stále víc pochyb. Touží zapadnout do klukovského kolektivu. Drobné ústupky se sčítají a jedinečná blízkost mizí. Dětství končí, dospělost do dříve bezstarostného světa obou kamarádů vtrhne neúprosně. Talentovaný belgický režisér Lukas Dhont (Dívka) natočil unikátní a emocionálně silný portrét výjimečného svazku, který vyniká civilností, uměřeností, neobvyklou empatií a fenomenálními hereckými výkony debutantů Edena Dambrineho a Gustava De Waele.
Film si můžete objednat u distribuční společnosti Artcam pro školní projekci.
Metodické materiály pro film vytvořil Jiří Forejt. 

Od Caligariho k Hitlerovi

Historický dokument zkoumá známé i méně známé příběhy německé kinematografie v období německého expresionismu, nové věcnosti a nástupu Hitlera k moci.

 

Dokumentární film Od Caligariho k Hitlerovi je volně inspirován knihou německého historika Siegfrieda Kracauera. Film zkoumá pozadí vzniku známých děl německého expresionismu a nové věcnosti (Kabinet doktora Caligariho, Upír Nosferatu, Metropolis), poukazuje však také na méně námé souvislosti německé kinematografie 20. a 30. let 20. století. Vedle kanonických děl představuje také méně známou tvorbu Waltera Rutmanna (Berlín, symfonie velkoměsta), nebo Roberta Siodmaka, Wernera Hochbauma nebo kameramana Eugena Schüffftana.

 

Film je vhodný k doplnění přednášek a seminářů o historii kinematografie, zejména v oblasti německého filmu v období německého expresionismu, nové věcnosti a politické situace nástupu Adolfa Hitlera k moci. Objevným způsobem a s řadou ukázek a souvislostí vysvětluje kulturní, společenskou a psychologickou rovinu německé kinematografie daného období. Snímek je vhodné používat jako doplnění výkladu z dějin kinematografie a vysvětlení historických souvislostí, zejména k rozptýlení mýtů o historické interpretaci německé kinematografie.

Králíček Jojo

Druhá světová válka se mění v očích desetiletého Joja ve velkou dobrodružnou hru s jediným cílem, stát se dokonalým malým nacistou.  

Malý Jojo dospívá a objevuje svět společně se svým nejlepší imaginárním kamarádem Adolf Hitlerem, kterého ztvárnil novozélandský komik Taika Waititi.  Adolf Jojovi radí v různých životních situacích a podporuje jej v jeho správném náckovství. Jedním z prvních kroků je členství v organizaci Hitlerjugend, čili v „Hitlerově mládeži,“ což obnáší trochu vojenského drilu, pálení závadných knih, vyhazování věcí do vzduchu, nenávidění židů a podobné hraní si na vojáčky i na válku. Zlom v Jojově životě nastane v okamžiku, kdy zjistí, že jeho maminka ukrývá v podkroví židovskou dívku. Od té chvíle musí malý Jojo čelit svému vlastnímu zaslepenému nacismu a s tím mu jeho vymyšlený Hitler už může jen velmi těžko poradit.

Ve filmu Králíček Jojo se bezbřehá dětská fantazie mísí s válečnou realitou a vytváří tak mix bizarních situací, které ukazují hrůzy války ve zcela jiném světle. Film si pohrává s otázkou dětského chápání válečného násilí, kterému často nerozumí ani sami dospělí. Ač se téma snímku může zdát těžké, výsledným žánrem je chytrá komedie, která velmi umě pokládá otázky týkající se nacismu, židovské rasy, ale reflektuje i roli přátelství a přijetí jinakosti. Králíček Jojo skvěle zapadá do osnov občanské výchovy, protože nenásilnou cestou otevírá všeobecná témata (třeba jak poznat co je dobré a co špatné), které řeší v běžném životě snad každý dospívající člověk.

Na palubu!

Uprostřed letních prázdnin se trojice postav ocitá v kempu kdesi na francouzském venkově, místo idylky na ně ale čeká pět dní plných nástrah dospívání.

 Félix se rozhodne, že překvapí svou letní lásku Almu, co by se tak mohlo pokazit… Jak brzy zjistí, skoro všechno. Spolu s kamarádem Chérifem a Edouardem, který se stane nedobrovolnou součástí tohoto úletu, zůstávají uvězněni v letním kempu, kde na ně čeká řada nástrah. Chlapci jsou nuceni najít cestu ve spletitém labyrintu vztahů, na jehož konci není jen letní láska, ale především přátelství na celý život.  

Na palubu! pobaví patáliemi, ve kterých se postavy ocitají, ale zároveň poukazuje na složitost vztahů a chaos dospívání, který se prolíná celým příběhem. To vše se odehrává v prostředí kouzelného francouzského venkova, který poskytuje dokonalou letní kulisu.

Film si vysloužil zvláštní uznání – cenu FIPRESCI, na festivalu Berlinale. V hodinách francouzštiny vzbudí jistě podobné nadšení díky svým lidským postavám a hovorovému jazyku. 

 

 

Havel

Netradiční snímek představuje Václava Havla nejen jako státníka, ale především jako skutečného člověka s ideály i chybami. 

Příběh československého prezidenta začíná v roce 1968 a mapuje klíčové momenty vedoucí k Sametové revoluci. Režisér Slávek Horák v epizodickém vyprávění prezentuje Havla jako disidenta a bojovníka za svobodu, ale i manžela a nedokonalou osobnost stíhanou strachem ze selhání. Zásadní roli v životopisném snímku hraje, podobně jako v Havlově životě, manželka Olga.

Tvůrce se nevyhýbá rozporuplným pohledům na významného hybatele dějin československého státu, ani syrovému rozboru jeho soukromého života. Drama nenabízí černobílou představu o Václavu Havlovi, ale spíše podnět k zamyšlení jak nad moderními dějinami, tak nad světem samotným.

Působivý filmový vizuál zavádí diváka přímo na jeviště Havlových dramat, které se před zraky neviditelného publika prolínají s absurditami socialistického režimu. Snímek, několikrát nominovaný a jednou oceněný Českým lvem, slouží jako nevšední ukázka do hodin moderních dějin a občanské výchovy. 

Smečka

Tomáš Polenský v roce 2020 debutoval teenagerským sportovním dramatem Smečka, k němuž spolu s Irenou Kocí také napsal scénář. Inspirovaly je výzkumy, podle nichž téměř každé páté dítě v Česku čelí šikaně. Rozhodli se o ní vypovědět v širších souvislostech, aby ozřejmili jednání šikanátorů i pocity oběti sužované strachem a bezmocí.

Tématem dynamického snímku je konkrétně šikana v dorosteneckém hokejovém týmu. Hlavní hrdina, šestnáctiletý David, jí čelí nejen v šatnách a na ledě, kam nastupuje v brankářské výstroji, ale také online. Nebanální, dospívajícímu publiku uzpůsobený film za svou přesvědčivost vděčí talentovaným mladým hercům, upřímnému vykreslení prostředí chlapeckého kolektivu i ambivalentnímu jednání protagonisty, který svou frustraci v krizové chvíli obrací i proti lidem, kteří mu chtějí pomoct.

Moje slunce Mad

Příběh vypráví o české dívce Heleně, která se vdá do Afghánistánu za milovaným Nazirem. Začne si říkat Herra a v exotickém prostředí začíná úplně nový život, se kterým se postupně začíná smiřovat. Ne každý má pro ni tolik pochopení jako Nazir. Jednoho dne najdou malé opuštěné dítě, které se jmenuje Mad. Přijmou ho a začnou vychovávat jako svého syna.

Moje slunce Mad vychází z knižní předlohy novinářky Petry Procházkové Frišta. Režisérka Michaela Pavlátová pracuje se silnou hlavní hrdinkou, které se nelíbí utlačování a misogynní jednání ze strany mužů všude kolem. Snímek vstoupil do kin zrovna v době krize v Afghánistánu, čímž získal na své aktuálnosti a nadčasovosti. Moje slunce Mad sice pracuje s odkazy na politické dění, nicméně zůstává hlavně intimním příběhem o rodině, lásce k jinému a přijetí odlišného.

  • 1
  • 2