Skip to main content

Kategorie filmů: Tváře filmu

Jiříkovo vidění

„Myslím si, že už je natočeno dostatek alarmujících i otravně edukativních filmů o klimatické krizi. Téma je často podáváno fatálně. Měla jsem štěstí; táta má nejen nápad, jak z krize ven, ale i dar podávat věci s humorem.”

Marta Kovářová

Dokument Jiříkovo vidění zachycuje společný sen materiálového vědce, kutila a Dona Quijota Jiřího Svobody a jeho dcery Marty, pedagožky a zpěvačky skupiny Budoár staré dámy, kteří se společně snaží prosadit efektivní řešení na záchranu planety o odvrácení klimatických změn. Toto řešení se jmenuje globální uhlíková daň a 100% dividenda, která má připadnout všem občanům na naší planetě. Film s humorem společně nahlíží do různých světů, kde s nimi nikdo nepočítá. Snaží se porozumět nejen politice, ale i jeden druhému.

Snímek je vhodný pro vzdělávací oblasti Člověk a příroda, Člověk a společnost, dále obory filmová/audiovizuální výchova, mediální výchova a výchova k občanství. Nenásilnou formou představuje témata odpovědnosti, angažovanosti, limitů demokracie, stejně jako aktivismu, rodinných a osobních vztahů. Hlavním tématem, které je blízké většině dnešních mladých lidí, je potřeba osobně se postavit klimatickému žalu. V dokumentu sledujeme snahy prosadit a zpopularizovat řešení klimatické krize v podobě globální uhlíkové daně a dividendy. Tato témata jsou zpřístupněna formou rozhovorů, ale také písní a dialogů otce a dcery.

Film získal cenu studentské poroty na MFDF v Jihlavě v roce 2023.

Součástí podkladů pro školní projekce jsou také bohaté metodické materiály a pracovní listy na webu filmu.

Kontakt pro školní projekce: Pavel Bednařík, pavel.bednarik@gmail.com, 605 844 090

Falkoni

Každé léto se na Vestmanských ostrovech u jižního pobřeží Islandu koná velký fotbalový turnaj pro děti. Letos se svým týmem přijíždí i desetiletý Jón, aby tady zjistil, že na sebe dokáže vzít mnohem větší odpovědnost, než by si kdy předtím představil. Když se totiž stane svědkem toho, jak Ívara z týmu soupeře hrubě bije jeho otec Tóti, změní se jinak bezstarostný a dobrodružný fotbalový turnaj v dramatickou záchrannou misi, během níž se Jón pokusí Ívara zachránit. I když jsou Jón a Ívar na hřišti zapřísáhlí nepřátelé, mimo hřiště se společně vydávají na emocionální cestu s dramatickými a vzrušujícími důsledky, na jejímž konci najdou trvalé přátelství.
Film si můžete objednat pro školní projekci či si jej pustit za menší poplatek v pohodlí domova – spolupráce s Dafilms (více pod tlačítkem „více informací“ : https://www.juniorfest.cz/cs/online )
Metodické materiály pro film vytvořila Tereza Czesany Dvořáková. 

Psychobitch

Patnáctiletá Frida se chce stát outsiderem třídy. Všechny děti ve škole se shodují na jednom – Frida je fakt jiná. Marius je její vrstevník a pro úspěch dělá vše, co může. Když mají ti dva trávit čas po škole společným učením, Marius se neubrání touze ukázat všem, jak je úžasný. Frida se však nemíní nechat premiantem třídy poučovat. Jejich společné doučování se tak stane katalyzátorem vzájemného, už tak turbulentního vztahu. Hádky s Fridou jsou však pro Mariuse něčím nepoznaným – vzrušením i výzvou.
 
Film si můžete objednat pro školní projekci či si jej pustit za menší poplatek v pohodlí domova – spolupráce s Dafilms (více pod tlačítkem „více informací“ : https://www.juniorfest.cz/cs/online )
Metodické materiály pro film vytvořila Ivana Lipovská.  

Raggie

Prázdniny končí, a to pro šestiletou Ruby znamená velkou změnu. Ta si zvykla hrát si každý den se starším bratrem Markem, ten se teď ale musí vrátit do školy a Ruby se ocitá doma sama s babičkou. Markovi je Ruby líto a aby se necítila tak sama, vyrobí pro ni hadrovou panenku Raggie. A ta plní svůj úkol svědomitě. Aby mohla být novou Rubiinou kamarádkou, dokonce oživne! Ruby se tak musí naučit, jaké to je mít nové kamarády i to, že to s nimi není vždy jednoduché. Všechna nedorozumění jdou ale stranou, když se Raggie ztratí a Ruby s Markem se ji vydají zachránit před nástrahami města.
Film si můžete objednat pro školní projekci či si jej pustit za menší poplatek v pohodlí domova – spolupráce s Dafilms (více pod tlačítkem „více informací“ : https://www.juniorfest.cz/cs/online).
Metodické materiály pro film vytvořila Tereza Nová. 

Krásné bytosti

Čtrnáctiletý Balli je bytostný outsider z rozvrácené rodiny. Marně hledá oporu doma i ve škole, kde je obětí šikany. Vše se mění ve chvíli, kdy potkává skupinku tří problematických teenagerů, kteří ho nečekaně vezmou mezi sebe. Parta, ve které dominuje násilnický Konni a inteligentní Addi, nabídne Ballimu chybějící domov. Druhý snímek Guðmundura Arnara Guðmundssona vypráví s poetickým citem i syrovostí o vztazích, které mohou trvat věčně a pomáhají nás formovat v těch nejdůležitějších chvílích, o krutosti i něze, které se rodí na magické hranici mezi dětstvím a dospělostí.
 
Film si můžete objednat u distribuční společnosti Artcam pro školní projekci.
Metodické materiály pro film vytvořil Jiří Forejt. 

Kvík

Devítiletou Babs čekají tyhle prázdniny hned dvě báječné věci. Nejdříve zjistí, že ten starý pán s velkým kufrem, který se znenadání objevil u nich doma, je její dědeček, o kterém nikdy neslyšela. A hlavně – děda Tuitjes jí dá k narozeninám roztomilé malé prasátko. Jenomže Kvík, jak se tenhle dáreček jmenuje, je přeci jenom čuník a Babs si ho může nechat jen pod podmínkou, že absolvuje výcvik s dalšími domácími mazlíčky. Vycvičit Kvíka není vůbec snadné, ale Babs je šťastná a prožívá s dědou a svým malým růžovým kamarádem báječné léto… dokud děda nezmizí i s Kvíkem. A dokud se v dědově kufru nenajde přístroj na výrobu sekané. Má s tím snad něco společného blížící se soutěž o nejlepší klobásu?
Film si můžete objednat pro školní projekci zde: https://acfk.cz
Metodické materiály pro film vytvořila Tereza Nová. 

Titina, psí polárnice

Příběh jednoho z největších lidských dobrodružství – dobytí severního pólu v roce 1926 – viděný očima malého teriéra Titiny. Roztomilý čtyřnohý tulák, na kterého narazil na římské ulici, okouzlil italského konstruktéra a vzduchoplavce Umberta Nobileho natolik, že si ho vzal domů.  Titinu ovšem nečekal jen teplý pelíšek a pravidelné misky s jídlem. Jejího nového pána totiž oslovil slavný norský objevitel Roald Amundsen a objednal si u něj vzducholoď, na níž hodlal dobýt severní pól. U toho Titina samozřejmě nemohla chybět a právě jejíma očima sledujeme cestu italské posádky a norských polárníků za posledním neobjeveným místem na Zemi. Výprava je to vzrušující, plná dobrodružství a nebezpečí, ale dobytím pólu v roce 1926 ještě zdaleka nekončí. Protože toto je skutečný příběh, který pokračuje dál…

Film si můžete objednat pro školní projekci zde: https://acfk.cz
Metodické materiály pro film vytvořila Tereza Nová. 

Blízko

Léo a Rémi jsou si blízcí. Prožívají spolu chlapecká dobrodružství, sdílí spolu celý svět a skoro každý moment. Dostávají se ale do věku, kdy věcem začínáme dávat jména. Co mezi nimi vlastně je? Hluboké přátelství, nebo láska? Po bezstarostných prázdninách přicházejí školní dny a s nimi i všetečné otázky a ironické poznámky spolužáků. Rémi si jich zdánlivě nevšímá, ale pro Lea znamenají stále víc pochyb. Touží zapadnout do klukovského kolektivu. Drobné ústupky se sčítají a jedinečná blízkost mizí. Dětství končí, dospělost do dříve bezstarostného světa obou kamarádů vtrhne neúprosně. Talentovaný belgický režisér Lukas Dhont (Dívka) natočil unikátní a emocionálně silný portrét výjimečného svazku, který vyniká civilností, uměřeností, neobvyklou empatií a fenomenálními hereckými výkony debutantů Edena Dambrineho a Gustava De Waele.
Film si můžete objednat u distribuční společnosti Artcam pro školní projekci.
Metodické materiály pro film vytvořil Jiří Forejt. 
Kde je Anne Franková?

Kde je Anne Franková?

Imaginární kamarádka Anne Frankové Kitty ožívá v dnešním Amsterdamu a vydává se do 70 let vzdálené minulosti, aby svou přítelkyni našla.

Hlavní postavou animovaného filmu Kde je Anne Franková, který propojuje minulost se současností, je Kitty, imaginární přítelkyně, které Anne Franková psala svůj deník v podobě dopisů. Ve filmu tato „milá Kitty“ vystoupí z deníku, ožije a vezme diváky za příběhem Anne Frankové a ukáže jim význam jejího deníku. Probírají se v něm tedy nejen historická témata, jako je nástup nacionálního socialismu, život v zadním domě a dějiny holokaustu, ale i témata velmi aktuální, jako jsou lidská práva a uprchlíci. Kde je Anne Franková seznamuje žáky ve věku 12 až 18 let s příběhem Anne Frankové a jejím významem pro dnešní dobu současným způsobem. Film nabízí učitelům mnoho příležitostí, jak ve výuce zdůraznit historická i současná témata.

Snímek Kde je Anne Franková vypráví především příběh o naději. V animované adaptaci celosvětově známého díla přináší izraelský režisér Ari Folman složitá témata, na která díky stvoření vypravěčky Kitty pohlíží neotřelým a současným způsobem. Film Kde je Anne Franková je tak schopen přiblížit dnešním divákům, a to nejen těm nejmladším, nejen válečná zvěrstva jako holokaust, ale také tematizuje bezpráví či nutnost stát se pro záchranu vlastního života uprchlíkem.

Kde je Anne Franková – Pracovní list pro učitele

Kde je Anne Franková – Pracovní list pro studenty

 

Kid

Kid je jedním z nejslavnějších filmů legendárního amerického komika, který do grotesky vnesl také trochu společenské kritiky a sentimentu.

Charlie Chaplin přišel do Hollywoodu během první světové války a byl najatý jako šašek u jedné filmové společnosti. Postupně si vybudoval takové jméno, se kterým mohl v groteskách nejen hrát, ale také je režírovat a psát. Díky tomu vznikly filmy jako Kid, příběh dvou chudých lidí, které cesty osudu svedly dohromady. Tulák se totiž začne shodou náhod starat o sirotka, odloženého na špinavé ulici.

Snímek je vhodný například do občanské výchovy: sleduje rozkol mezi chudší vrstvou a buržoazií a také popisuje osobnostní proměnu člověka poté, co se začne starat o dítě.