JUNIORFEST 2018

29. 11. 2018

Od 9. do 15. listopadu proběhl v pěti městech Plzeňského kraje (Domažlicích, Dobřanech, Přešticích, Horšovském Týně a Plzni) 11. ročník mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež JUNIORFEST. Festival navštíví každoročně až 14 tisíc diváků. Tři mezinárodní poroty vybírají vítězné filmy v kategoriích: hraný film pro děti do 11 let, pro mládež do 16 let a celovečerní animovaný film pro děti do 12 let.

JUNIORFEST nepatří mezi notoricky známé festivalové události na poli tvorby pro děti a mládež, jakými jsou například filmový festival ve Zlíně nebo přehlídka animovaného filmu Anifilm v Třeboni. Neprávem. Festival má svou nezastupitelnou úlohu jako příspěvek ke kultivaci dětského publika v celém regionu. Jednotlivé projekce jsou mohutně navštěvovány školami z festivalových měst i odlehlých částí plzeňského kraje. Každá je přitom opatřena stručným lektorským úvodem. Do festivalového týmu jsou v některých případech zapojeni i místní učitelé, kteří mohou pokračovat v rozpravě nad zhlédnutými filmy v rámci jejich běžného vyučování. Vzhledem k náročnosti témat, která evropské filmy v žánru dětského a mládežnického filmu často předkládají, je přitom jejich společný rozbor více než vhodný. Pro dětské publikum festivaloví dramaturgové každoročně zajišťují pestrou nabídku dílen a workshopů.

JUNIORFEST nicméně svým dramaturgickým profilem dalece přesahuje hranice kraje. Programová ředitelka Barbora Kyas výběrem filmů do tří soutěžních sekcí dává najevo zdravé sebevědomí přehlídky, která přináší skutečně to nejlepší, co se v uplynulém roce objevilo na festivalovém okruhu dětského a mládežnického filmu.

JUNIORFEST každoročně připravuje industry program. V plzeňském Depu 2015 se tak letos odborné veřejnosti představil poměrně komplexní, a přitom svižně komponovaný panel. Ten odstartovala diskuze věnovaná filmové výchově v zahraničí, který moderovala Tereza Czesany Dvořáková. Vystoupili Pavel Solodku s prezentací Národního centra filmové kultury v Lodži, Bernard McCloskey z Northern Ireland Sceen a Rok Govednik s příklady slovinské praxe.

Následovala prezentace projektů works in progress, kde s připravovanými filmy vystoupili renomovaní producenti Petr Oukropec (Martin a tajemství lesa, Negativ), Martin Vandas (Fany byla při tom, Maurfilm) a Gabriela Duchoňová Košťálová (Malá Odyssea, K-pictures). Oukropec představil divákům třetí film, který bude režírovat. Oproti předchozímu Ani ve snu! z roku 2016, který byl určen mládežnickému publiku, můžeme očekávat návrat k poetice jeho režisérského debutu, Modrého tygra, který svým laděním cílil na mladší školní publikum. Modrý tygr byl na letošním ročníku prezentován v nesoutěžní sekci také, a to díky angažmá projektu CinEd, který český film vrátil zpět do mezinárodní distribuce. Blok zakončila Malá Odyssea, která představuje ambiciózní projekt, jež zahrnuje televizní sérii, on-line platformu, dětskou knihu, sérii hraček a ve finále také celovečerní film. Koncepce projektu přitom navazuje na úspěšný absolventský snímek studenta FAMU Jakuba Kouřila z roku 2013 Malý Cousteau.

Grand finále celého industry programu byla masterclass Johna Stevensona, který přijal pozvání do jedné z mezinárodních porot festivalu. Diskusi moderovala další z festivalových porotkyň, filmová publicistka Kamila Boháčková. Stevenson má na svém kontě režii animovaného filmu Kung Fu Panda (2008) a podílel se na realizaci klasik, jako Toy Story nebo Shrek.

Silné angažmá mezinárodních porot patří dovýkladní skříně festivalu. Poroty jsou sestaveny podle vzorce autor – festivalový dramaturg – teoretik/filmový pedagog. V každé je zastoupen jeden český filmový profesionál a dvě výrazné zahraniční osobnosti. Za všechny můžeme jmenovat německého režiséra a scénáristu Floriana Schnella, dánskou festivalovou dramaturgyni Louise H. Johansen, indického producenta Jitendra Mishra, režiséra Alexe Smithe a filmově-výchovného experta ze Slovinska Roka Govednika.

JUNIORFESTU se daří vzácným způsobem kombinovat náročnou i lidovější linii festivalové dramaturgie. Atrakcemi pro místní publikum, které není připravené na střet s hlubší filmovou kulturou, jsou debaty s významnými českými herci a autory a poměrně členitý doprovodný program. Podvečerní programové bloky naopak otevírají prostor pro prezentaci uměleckých filmů. Za dobrý příklad může posloužit syrová Cesta divočinou (2017) Alexe Smithe.

Festival předkládá jasnou programovou vizi, která se nepodbízí, ale zároveň není výlučná. Důraz je kladen na odborný program a reprezentativnost mezinárodních hostů. To vše dělá z JUNIORFESTU významný počin na poli dětského filmu i filmové výchovy.

Program soutěžních sekcí obnažuje bezvýchodnost české kinematografie na poli dětského a mládežnického filmu. Českou produkci v tomto ohledu „zachraňují“ pouze pohádky. Za dobrý příklad může posloužit Čertí brko (r. Marek Najbrt), které v soutěži představila jako svůj producentský debut na poli hraného filmu filmová společnost Punk Film. Ačkoli Čertí brko v silné konkurenci nakonec žádnou cenu nezískalo, je hozenou rukavicí formální revizi celého žánru. Nicméně v díle nakonec převážila dostředivá tendence a úcta ke skladebným postupům žánru „české pohádky“.

V českém prostředí oproti tomu zcela absentuje kategorie žánrových i civilních filmů ze současnosti. Tento okruh produkce po rozpadu Státního filmu zcela vymizel.

 

Filmy oceněné v letošním roce se zdůvodněním poroty:

Zvláštní uznání v kategorii hraných filmů pro děti ve věku 5–11 let

OPIČKA

Režie: Maria Blom

„Tento film zobrazuje nenáročným způsobem prostřednictvím moderní pohádky složitý průběh ztráty a zármutku malé rodiny. Jedná se o okouzlující alegorii, která je vkusná, zábavná, ale zároveň velice smutná a která nás emočně hluboce zasáhla.“

Festivalová klapka za nejlepší hraný film pro děti ve věku 5–11 let

JÁ JSEM WILIAM            

Režie: Jonas Elmer

„Znevýhodněné prostředí, ze kterého pochází hlavní hrdina, a společenské překážky, kterým čelí, nám autoři představují neuvěřitelně vtipným způsobem, čímž film překračuje své hranice a ze svérázného snímku určeného pouze pro určitou cílovou skupinu dosahuje všestrannosti. Režisér Jonas Elmer si zdárně pohrává s vyprávěním příběhu, prvky žánrů a kinematografickým vyjádřením. Snímek je osvobozující, provokativní a svým způsobem nekorektní, ale ukazuje velké srdce – a má prostě koule!“

Zvláštní uznání v kategorii hraných filmů pro mládež ve věku 12–16 let

GOLIÁŠ

Režie: Dominik Locher

„Zvláštní uznání udělujeme za nekompromisní vyobrazení nebezpečí toxické maskulinity a těžkostí mužství v současné společnosti a zároveň za odvážné ztvárnění proměny postav oběma hlavními představiteli.“

Festivalová klapka pro nejlepší hraný film pro mládež ve věku 12–16 let

PÁD SPARŤANŮ

Režie: Tristan Dubois

„Festivalovou klapku udělujeme za upřímné a srdečné zobrazení těžkostí dospívání, za zdařilou a přesvědčivou výpravu a za neotřelé, sebevědomé ztvárnění aktuálních témat týkajících se technologie, sexuality a mezilidských vztahů.“

Zvláštní uznání v kategorii animovaných filmů pro děti ve věku 5–12 let

GORDON A PADDY

Režie: Linda Hambäck

„Oceňujeme něžnost filmu Gordon a Paddy, který vypráví příběh o přátelství a přijetí, jež je podán způsobem stejně okouzlujícím,jako je jeho hlavní postava.“

Festivalováklapka pro nejlepší animovaný film pro děti ve věku 5–12 let

ŽIVITEL

Režie: Nora Twomey

„Živitel je právem celosvětově uznáván jako jedinečný film, který se se ctí a uměleckostí zabývá těžkým a důležitým tématem. Silné tvůrčí rozhodnutí vyprávět příběh Živitele jako animaci napomáhá předat tento inspirující příběh rodinnému publiku, což je pozoruhodný úspěch.“

 

Jiří Forejt

Kategorie článku